New Bike Day

Gepubliceerd op 5 juni 2022 om 13:36

Eindelijk is het zover! Mijn nieuwe gravel fiets. Hierbij presenteer ik jullie de Cannondale Topstone Lefty, voor als het net iets meer mag zijn.

Veel gravel events zoeken in mijn ogen dikwijls de extreme kant van gravel op. Daarom wou ik als volgende gravel fiets een 'volgeveerde' De lefty oliver biedt vooraan 3cm veerweg. Achteraan zorgt de vernieuwde king ping ook voor 3cm. De nieuwe king ping ziet er vooral veel slanker uit en is 100g lichter als het oude systeem.

De king ping moet je meer vergelijken met het systeem van bladveren bij een auto. De flex zit vooral in het frame en de druk of rebound is dan ook niet in te stellen zoals bij een normale vering. Nu dit is ook niet echt nodig, de king ping dient vooral om grote slagen weg te filteren of heel veel kleine trillingen op een ruwer gravel pad. Vele korte diepe slagen zoals een echt wortel pad kom je op een gravel rit zelden of nooit tegen. Desondanks de de flex om schokken te absorberen is dit bijna niet te merken aan de stijfheid van de fiets tijdens het accelereren.   

Nog een vernieuwing van de Topstone zijn de wielen, terwijl de vorige topstone lefty was uitgerust met 650b wielen is het nu wel mogelijk om 700c wielen met brede banden te plaatsen. Door het naar beneden brengen van de chainstay is er meer clearance voor dikke banden. Dit was voor mij de voornaamste reden om over te schakelen naar de Topstone lefty!

De prestaties van deze fiets zijn echt ongelofelijk: een gewicht van iets meer dan 9kilo gram voor een geveerde gravel fiets is zeker niet slecht. Je kan deze fiets niet vergelijken met een echte gravel racer. Dit is dan ook een echte fiets om het avontuur op te zoeken en lange tochten of bike pack routes te rijden. 

Cannondale heeft verder ook nagedacht over stockage ruimte voor reserve materiaal de StrapRack tool houder dient voor het makkelijk opbergen van 1 binnenband 2 CO2 patronen met eventueel een Dynaplug. Er is ook een extra strap meegeleverd die je kan gebruiken om een binnenband aan de bovenbuis te bevestigen voor extra zekerheid.

De Topstone is ook voorzien van voldoende boutjes voor extra drinkbus houders en het bevestigen van een toptube zodat deze niet van links naar rechts wiebelt. 

Ik zelf heb gekozen voor een Sram AXS 12 speed groepset, want standaard komt de fiets met en GRX 810. Ik heb nog niet de kans gehad de AXS te testen op de weg/gravel fiets en zag bij deze fiets de uitgelezen kan om dit te doen. Het zal even wennen zijn omdat ik op mijn  Synapse met een GRX Di2 rijd en de werking toch lichtelijk anders is. De eerste indruk is heel goed en ik kan niet wachten tot mijn Classified wielset geleverd is. Hierover later meer.

De standaard wielset WTB KOM Light doet wat ervan verwacht wordt, maar ook niets meer. Anders als de naam doet vermoeden is deze wielset niet de lichtste op de markt. Hier heb ik gekozen om de nieuwe Schwalbe One-R te testen. Op papier zouden de banden 45mm moeten zijn maar op de WTB KOM liggen ze werkelijk 42mm. Persoonlijk vind ik de banden een tikkeltje nerveus in de bochten. Verder is de grip wel voldoende en de rolweerstand op de weg vrij goed. 

Specs:

  • Frame: Cannondale Topstone
  • Vork: Lefty Oliver
  • Wielen: WTB KOM Light
  • Banden: Schwalbe One-R 
  • Shifters: SRAM Rival AXS
  • Crankstel: Force, Quarq powermeter
  • Derrailleur Force AXS 
  • Cassette: Force 10-36
  • Ketting: SRAM X.0 Aegle
  • Zadelpen: Cannondale Knot
  • Zadel: Fizik Terra Argo X5
  • Stuur: Pro Discovery 44cm 30° Flare 
  • Stuurpen: Giant Carbon
  • Stuurlint: Cannondale Kurlknox

 

Conclussie: Dit is de perfecte fiets voor wie opzoek is naar avontuur en daarbij comfort aan prestaties wil koppelen. 

KIng Ping systeem
StrapRack Tool houder
Quarq powermeter
AXS Groepset
Lefty Oliver

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.